دسته‌بندی نشده

روش های نگهداری باتری ماشین

روش های نگهداری باتری ماشین، با این روش ها سلامت باتری خودرو را تضمین کنید.

نگهداری باتری ماشین با انجام برخی اقدامات ساده امکان پذیر است! درست است که با بیمه کردن خودرو خرابی آن حین رانندگی و سفرهای جاده ای به راحتی قابل مدیریت است، اما اگر باتری شما وسط جاده از کار افتاد چه می کنید؟ چنین وضعیتی تنها با تعمیر و نگهداری منظم باتری ماشین قابل اجتناب است. عمر باتری خودرو به طور متوسط بین 3 تا 5 سال است، اما عواملی مانند عادات رانندگی، شرایط آب و هوایی و تعمیر و نگهداری تعیین می کنند که چقدر طول می کشد. رعایت کردن برخی نکات نه تنها عمر باتری ماشین شما را افزایش می دهد، بلکه سلامت باتری را نیز تضمین می کنند.
مواردی که عمر باتری ماشین را کاهش می دهند
شارژرهای خودرو، پخش‌کننده‌های موزیک، پیمودن مسافت های کوتاه مکرر یا عدم استفاده طولانی مدت تنها چند مورد از مواردی هستند که می‌توانند باتری خودرو و سلامت آن را تحت تأثیر قرار دهند.

1- آب و هوا

آب و هوا نیز یکی از مواردی است که روی عمر باتری ماشین شما تأثیر می گذارد. برخی از مطالعات نشان می دهد که احتمال خرابی باتری خودرو در گرمای تابستان بیشتر از زمستان است، زیرا در گرمای شدید تابستان، اجزای الکتریکی که باعث تخلیه مداوم باتری می شوند، می توانند غلظت اسید را افزایش دهند. گرما می تواند فعالیت شیمیایی را تسریع کند، به همین دلیل است که دمای کار ایده آل برای باتری خودرو معمولا 26.6 درجه است. گرمای هوای متعادل می تواند به عملکرد خوب باتری کمک کند. البته اگر در مناطق گرمسیری زندگی می

کنید، می توانید از باتری ها تیپیکال که مخصوص چنین مناطقی است استفاده کنید، تا نیاز به نگهداری باتری ماشین کمتری داشته باشید.

2- رانندگی در مسافت های کوتاه

شاید ندانید، اما ماشین شما از باتری برای کمک به فرآیند احتراق استفاده می کند. با شروع رانندگی، باتری خودرو نیز توسط موتور شارژ می شود. اگرچه ممکن است برخی از رانندگان به اندازه کافی رانندگی نکنند تا باتری فرصت کافی برای شارژ داشته باشد. اگر هر روز فقط مسافت کوتاهی را رانندگی می کنید تا به محل کار خود برسید، این وضعیت تشدید می‌شود. در نهایت باتری به دلیل شارژ نشدن های مکرر خالی می شود. معیار و استاندارد جهانی برای میزان رانندگی وجود ندارد، ولی معمولا 10-15 دقیقه رانندگی برای شارژ مجدد باتری کافی است، اما هر چه مسافت رانندگی طولانی تر باشد، بهتر است! پس ساده ترین راه برای نگهداری باتری ماشین، برای کسانی که عاشق رانندگی اند این است که مسافت بیشتری را رانندگی کنند.

3- عدم استفاده طولانی مدت از ماشین

اتومبیل ها برای راندن ساخته شده اند، عدم استفاده از ماشین برای مدت طولانی توصیه نمی شود. یکی از راه های نگهداری باتری ماشین مورد استفاده قرار گرفتن است وگرنه خالی می شوند. بنابراین اگر قرار است به تعطیلات بروید و بیش از یک هفته از ماشین خود استفاده می‌کنید، به این فکر کنید که باتری را از ماشین خارج کرده و آن را شارژ کنید. بدین صورت که وقتی آماده استفاده مجدد از ماشین خود هستید باتری را دوباره در آن قرار دهید. اگر دائماً لوازم جانبی الکتریکی زیادی را از ماشین خود استفاده می کنید، سرمایه گذاری روی شارژر باتری بسیار مقرون به صرفه تر از خرید یک باتری جدید هر هجده ماه یکبار خواهد بود.

4- لوازم الکترونیکی ماشین

شارژرها و آداپتورهای برق خودرو عالی هستند، نه تنها می توانید تلفن همراه خود را حین رانندگی شارژ کنید، بلکه می توانید برای پخش موزیک پلیر های قابل حمل نیز استفاده نمایید. وقتی ماشین شما با موتور روشن کار می کند، این اصلاً مشکلی نیست، اما وقتی ماشین خود را خاموش می کنید یا آن را روشن می کنید، وسایل الکترونیکی که از ماشین شما تغذیه می‌شوند همچنان می‌توانند از باتری استفاده کنند و می‌توانند تأثیری مشابه روشن گذاشتن چراغ‌های جلو داشته باشند! بنابراین کاهش استفاده از لوازم برقی جانبی در اتومبیل از دیگر راه های نگهداری باتری ماشین است.

روش های نگهداری باتری ماشین

1- باتری ماشین را به طور منظم بررسی کنید.

برای نگهداری باتری ماشین و اطمینان از سلامت آن توصیه می شود باتری خودرو را دو بار در سال چک کنید تا احتمال خرابی کاهش یابد. سطح اسید را هر شش ماه یکبار بررسی کنید. اگر کمتر از حد مطلوب باشد، باتری به طور کامل شارژ نمی شود. عمر باتری گاهی اوقات به دلیل شرایط آب و هوایی یا رانندگی نیز کاهش می یابد. علائم هشدار دهنده مانند چراغ های هشدار، چراغ های کم نور و … را بررسی کنید.

2- ولتاژ باتری را یک بار در ماه بررسی کنید.

با چک کردن ولتاژ باتری در هر ماه، از شارژ کامل باتری اطمینان حاصل کنید. یک باتری شارژ شده باید حداقل 12.7 ولت یا بالاتر شارژ داشته باشد. ولتاژ کمتر از این بدان معناست که باتری کاملاً شارژ نشده و نیاز به شارژ دارد. در ولتاژ 12.0 ولت، باتری کاملاً تخلیه می شود.

3- از استفاده از لوازم برقی در هنگام خاموش بودن موتور خودداری کنید.

برای نگهداری باتری ماشین در شرایط مناسب، یادتان باشد که جریان مورد نیاز برای استفاده از چراغ‌های خودرو، سیستم موسیقی یا لوازم جانبی دیگر هنگامی که موتور خاموش است از باتری خودرو تامین می شود. برای نگهداری باتری ماشین همیشه قبل از خروج از ماشین همه لوازم جانبی را خاموش کنید.

4- باتری ماشین را عایق نگه دارید.

گرمای موتور می تواند باعث کاهش عمر باتری شود. عایق نگه داشتن باتری، از آن در برابر گرمای اضافی موتور محافظت می کند و همچنین از اتلاف گرما در زمستان جلوگیری می کند.

5- باتری را تمیز نگه دارید.

با گذشت زمان و با استفاده، گرد و غبار روی باتری جمع می شود، پایانه های آن فرسایش می یابد و باعث تخلیه الکترولیت می شود. برای نگهداری باتری ماشین اگر دیدید که لایه‌ای از غبار روی پایانه‌ها تشکیل شده است، فوراً آن را بردارید، در غیر این صورت می‌تواند به باتری یا سایر قطعات الکتریکی ماشین آسیب برساند.

نتیجه گیری

نگهداری باتری ماشین برای کارکرد روان خودروی تان بسیار مهم است. همچنین با جلوگیری از خرابی های مکرر باعث صرفه جویی در هزینه می شود. با این حال، اگر باتری شما به اندازه کافی قدیمی است و علائم هشدار دهنده را نشان می دهد، زمان تعویض آن فرا رسیده است. شما می توانید باتری موردنیاز ماشین خود را از فروشگاه آنلاین باتری وار تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *