دسته‌بندی نشده

در سرمای زمستان چگونه از باتری ماشین نگهداری کنیم؟

چطور از تاثیر سرما بر باتری ماشین محافظت کنیم؟ قبل از پاسخ دادن به این سوال چه خوب است ابتدا راجع به این جمله فکر کنید: «چه خوب می‌شد اگر ماشین تان مثل باتری تلفن همراه بود، به این ترتیب دیگر به راحتی می‌توانستید تشخیص دهید که شاري باتری شما در حال کاهش است». شاید این حرف، فکر پوچ و واهی به نظر برسد، اما چند ترفند و راهکار وجود دارد که شما می‌توانید انجام دهید تا دیگر نیازی به مکانیک خودرو در شرایط سرد و طاقت فرسای زمستانی نداشته باشید!

تاثیر سرما بر باتری ماشین

تاثیر سرما بر باتری ماشین

تنها تاثیر سرما بر باتری ماشین شاید همین کوتاه شدن عمر باتری ماشین باشد. شما اغلب متوجه نمی شوید که باتری ماشین تان رو به تخلیه است، مگر این که اتومبیل در زیر دمای زیر دمای صفر درجه از کار بیفتد. اگر به اندازه کافی خوش‌شانس باشید، وقتی این اتفاق می‌افتد در خانه خود خواهید بود.
آب و هوای سرد بر روی همه چیز اثر می گذارد حتی باتری خودرو و به خصوص واکنش شیمیایی که در باتری اتومبیل شما اتفاق می‌افتد. در حقیقت، در دمای ۳۲ درجه فارنهایت، باتری ماشین حدود ۳۵ درصد از قدرت خود را از دست می‌دهد. و در صفر درجه فارنهایت، تا ۶۰ % از قدرت خود را از دست می‌دهد، در حالی که موتور ماشین در هوای سرد به اندازه دو برابر حالت معمولی به انرژی الکتریسیته برا استارت خوردن نیاز دارد!

در سرمای زمستان چگونه از باتری ماشین نگهداری کنیم؟

راهکارهای زیر را بخوانید تا یاد بگیرید چطور از باتری خودروی خود در دمای سرد زمستان محافظت کنید.

1- برای روشن کردن لوازم جانبی اتومبیل صبر کنید.

اوه، چه قدر وسوسه کننده است که وقتی در یک صبح سرد زمستانی سوار اتومبیل خود شوید و بخاری و گرم کن صندلی را روشن کنید و به چند قطعه موزیک صبحگاهی از رادیو گوش کنید. اما باید بدانید این لوازم جانبی می‌تواند باعث خشک شدن باتری شما در دمای سرد شود. در عوض، وقتی استارت اتومبیل خود را می زنید، به دینام ماشین چند دقیقه مهلت دهید ابتدا قبل از روشن کردن گرم‌کن و دیگر لوازم جانبی، باتری را شارژ کند. سعی کنید از استفاده از لوازم جانبی غیر ضروری مانند گرم‌کن صندلی و رادیو و… اجتناب کنید. این کار به حفظ قدرت باتری خودرو کمک می‌کند و از تخلیه بیشتر باتری که در اثر تاثیر سرما بر باتری ماشین است، جلوگیری می‌کند.

یخ زدگی باتری

2- از پیمودن مسافت های کوتاه اجنتاب کنید.

دینام ماشین تنها زمانی که ماشین در حال حرکت است، باتری را شارژ می‌کند. اگر قرار است در سرمای زمستان مسافت خیلی کوتاهی را با ماشین طی کنید، مثلا از خانه به محل کارتان که در حوالی خانه است بروید یا برای خرید از فروشگاه خواربار فروشی محله تان بروید، دینام زمان کافی برای شارژ مجدد باتری نخواهد داشت. سعی کنید تا زمانی که شرایط رانندگی ایمن بوده و جاده‌ها عاری از برف و یخ باشند، راه طولانی تری را طی کنید و یا از فروشگاه خواربار فروشی که چند مایل از محل زندگی تان دورتر است، خرید کنید. چند مایل دورتر رفتن به شما کمک خواهد کرد تا باتری زمان کافی برای شارژ داشته باشد و از تاثیر سرما بر باتری ماشین اجتناب کنید.

3- ماشین خود را در محیط سربسته پارک کنید.

سعی کنید هر زمان که ممکن است اتومبیل خود را در گاراژ پارک کنید. فرقی نمی‌کند که پارکینگ مرکز خرید و یا گاراژ منزل تان باشد، به حفاظت از باتری ماشین و تاثیر سرما بر باتری ماشین تان کمک می‌کند. در حالی که ممکن است تاثیر آن خیلی کم باشد، اما به هر حال دمای داخل گاراژ اغلب کمی گرم‌تر از نگه داشتن اتومبیل مستقیما در معرض هوای سرد است. اگر مجبور هستید بیرون پارک کنید، سعی کنید در منطقه‌ای پارک کنید که به طور مستقیم در معرض وزش باد سرد نباشد.

4- شارژر باتری ماشین بخرید.

باتری‌ ماشینی که کاملا شارژ باشد، اغلب تا زمانی که دمای هوا به ۷۲ درجه فارنهایت برسد کار می کند. اما باتری‌هایی که کامل شارژ نشده می‌توانند در حدود دمای ۳۲ فارنهایت یخ بزنند. شارژر باتری ماشین بخرید و زمانی که به نظر می‌رسد شارژ آن رو به کاهش است، آن را به باتری خود وصل کنید.

5- باتری ماشین را تمیز کنید.

یکی از ترفندهای دیگر محافظت از تاثیر سرما بر باتری ماشین آن است که همیشه باتری را تمیز نگه دارید. برای این کار کاپوت اتومبیل خود را باز کنید و به پایانه‌های روی باتری ماشین نگاه کنید. آیا ماده سفیدی در پایانه‌های مثبت و منفی می بینید؟ این به این معنی است که پایانه‌های باتری شما دچار خوردگی شده اند. چون سلول‌های باتری می‌توانند باعث اکسایش سولفات و مواد ریخته‌شده شوند. خوردگی باتری به عنوان مقاومت عمل می‌کند و باتری شما را در طول ماه‌های سرد زمستان سخت‌تر می‌کند. برای پاک کردن خوردگی، هر دو ترمینال را قطع کرده و از جوش‌شیرین، آب، پارچه مرطوب و یک مسواک خشک برای پاک کردن دوده استفاده کنید. قبل از وصل کردن مجدد پایانه ها مقدار کمی (ژله نفت) به هر پایانه اعمال کنید. این کار به عمل به عنوان عایق هوا عمل خواهد کرد و به جلوگیری از وقوع خوردگی در آینده نیز کمک خواهد کرد.

یررسی سلامت باتری

6- سلامت باتری را قبل از فرا رسیدن سرما بررسی کنید.

در طول ماه‌های سرد زمستان، باتری‌های خودرو قفسه‌های فروشگاه های باتری فروشی حالی می شوند، زیرا که خیلی از افراد کار تعمیر و نگهداری از باتری ماشین را انجام نمی‌دهند، در یک روز سرد زمستانی ناگهان متوجه می‌شوند که اتومبیل آن‌ها استارت نمی خورد . برای اجتناب از چنین اتفاقی می‌توانید باتری خود را به مکانیکی ببرید، و آن‌ها با استفاده از ماشینی دستی سلامت کلی باتری را چک می کنند. این فرآیند حدود ۵ دقیقه طول می‌کشد و به شدت توصیه می‌شود که حتما در اواخر تابستان و یا اوایل ماه های سرد انجام شود.

نتیجه گیری

در این مقاله از باتری وار با تاثیر سرما بر باتری ماشین و نحوه محافظت از باتری اتومبیل برای جلوگیری از یخ زدگی آشنا شدید. فروشگاه اینترنتی باتری وار، ارائه دهنده انواع برندهای باتری های ماشین است. برای آن که باتری ماشین مناسب شرایط آب و هوایی سرد را بشناسید، کافی است از بخش تماس با ما، با بخش پشتیبانی فروشگاه باتری وار ارتباط برقرار کنید.

…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *